Den gjennomsnittlige personen får 2,459,808,394 sekunder. Bruk dem godt!

fredag 21. mai 2010

Bokanmeldelse: "Øya" - Victoria Hislop


 

”Øya” av Victoria Hislop, utgitt i 2005, beretter en gripende historie om familieintriger, spedalskhet, greske tradisjoner, trangsynthet, men ikke minst om kjærlighet. Du blir dratt inn i den dramatiske skjebnen til en rekke hovedpersoner. Dette er en prisvinnende og høyt lovpriset bok.

Alexis Fielding, reiser til Kreta for å finne ut mer om morens oppvekst og bakgrunn som hun har pratet så lite om. Moren, Sofia, sender med henne et brev som hun skal levere til en gammel venninne av tanten som Sofia vokste opp hos. I brevet er det en forespørsel om hun kan fortelle historien Sofia selv ikke har klart å formidle. Gjennom lange samtaler med en som var vitne til alle deler av morens fortid, får hun høre hele den tragiske og gripende familiehistorien som moren lenge har prøvd å fortrenge. Historien handler i stor grad om familiens forhold til leprakolonien, Spinalonga, og ettervirkningene den hadde på livshistorien til alle den berørte. Gjennom å høre den tragiske fortiden til forfedrene sine, får Alexis et bredere perspektiv på hvorfor moren har valgt å kutte alle bånd fra oppveksten.

Grunnet disse høye forventningene til boken etter alle de lovprisende ordene, må jeg si at jeg ble en del skuffet av boken og den levde ikke helt opp til forventningene mine. Historien og karakterene er der, men det er noe med skrivestilen som ikke helt fenger meg. Forfatteren har så vanvittig mye å fortelle at jeg føler at alt bare blir rast igjennom i hui og hast. Jeg savner fullverdige beskrivelser av personer og hendelser i boken. Det er forståelig at det er umulig å brette ut beskrivelser i det vide og brede om absolutt alt. Kanskje det ville blitt bedre om historien hadde blitt delt opp i flere bøker?

Alt i alt er historien så fascinerende, at til tross for at jeg ikke hadde så mye til overs for måten historien ble presentert på falt boken i smak hos meg. Og jeg anbefaler den til alle for å få et dypere innblikk om hvordan det er å leve som spedalsk, som er verdens eldste sykdom og fortsatt aktuelt den dag i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar