Den gjennomsnittlige personen får 2,459,808,394 sekunder. Bruk dem godt!

fredag 21. mai 2010

Jeg vil ha livet mitt tilbake!


Dagens ungdom får teknologi inn med morsmelken, og det er ikke rart at vi er slike kløppere med pc og internett.
Det finnes utallige sider og programmer i disse dager som brukes til kommunikasjon gjennom nettet. Facebook, twitter, nettby, myspace, skype og msn er bare noen av disse. Alle som ble nevnt er veldig, veldig populære blant unge over hele verden, og mange bruker i alle fall halvparten av dem hver dag. De fleste av disse brukes bare til ren kommunikasjon, som for eksempel skype og msn. Siden programmene er gratis, er det en veldig lett måte å prate direkte med folk på. De andre sidene som facebook og myspace brukes mer til for eksempel å bli med i grupper, diskutere bøker, filmer og lignende.

Facebook har slått an i hele verden som en side der man lett kan holde kontakten med venner og bekjente og publisere bilder og videoer. Facebook ble egentlig opprettet som et nettsamfunn for studenter og ansatte på universiteter i USA, men spredte seg raskt over hele verden og har i dag mer enn 350 millioner brukere.

Jeg tror facebook ble så populært blant så mange mennesker pga hvor simpelt det er. Det er veldig enkelt å snakke med mennesker både på chat, meldinger eller direkte på profilene til folk. Det er i tillegg en enkel måte å dele bilder og liknende på. Facebook gjør det rett og slett veldig lett å holde kontakten med folk, uansett hvor i verden de må befinne seg. Det negative med facebook er at man legger ut altfor mye av privatlivet sitt og ikke tenker på hvem man gir ut informasjonen til.

Twitter er et annet fenomen som raskt har slått an i hele verden. Twitter er ikke på langt nær så omfattende som facebook, noe som gjør at ikke så mange mennesker bruker det. Man har et avgrenset antall ord, slik at man bare poster hva man driver med i akkurat et øyeblikk. Det er mange kjendiser som har skaffet seg twitter, og slik kan fans følge med på hva de driver med. Dette er en enkel måte for dem å komme “nærmere” fansene sine.

Bloggtrenden er noe mange unge også har kastet seg på. Blogging er en enkel måte å få frem sine meninger, provosere mennesker med sitt standpunkt eller rett og slett inspirere andre personer. Det er mange som blir kjent eller tjener penger på blogging, noe som kan gjøre at blogging blir mer populært. Noe som kan være negativt med blogging er at informasjon om hva du mener eller hvem du er blir lagt ut for hele verden, så man må passe på hva man legger ut. I tillegg er det lett å bli mobbet gjennom blogger, fordi folk kan kommentere anonymt og sier ting de aldri ville turt å si ansikt til ansikt med personen.

Hvordan unge velger hvilken arena de vil kommunisere gjennom, er etter smak og behag. Det er ulike ting som fenger forskjellige personer. Jeg har selv prøvd alle kommunikasjonsmetodene nevnt ovenfor. Og av disse formidlingsarenaene må jeg si at jeg liker msn og facebook best, fordi det er begge en enkel og morsom måte, og ikke minst gratis, måte å holde kontakt med vennene mine selv om jeg befinner meg på at annen sted fysisk sett.

Ulempene med kommunikasjon på netter er at for det første så kan du aldri være 100 % sikker på hvem du prater med, og for det andre så kan det bidra til at vi blir mindre og mindre sosiale på ”gamlemåten” og heller gjemmer oss bort bak dataskjermer. Jeg skal ærlig innrømme at jeg antakeligvis bruker altfor mye tid foran pc-skjermen! En kan jo undre seg over hva vi skulle gjort uten internett...
Fordelene er at vi kan holde kontakten med mennesker vi ikke har mulighet til å sosialisere med i hverdagen. I tillegg så er det også en ypperlig måte å komme i kontakt med nye mennesker, skjønt man må passe seg litt for hvem man kommer i kontakt med. Alt i alt synes jeg det positive veier opp for det negative og jeg ser ingen store problemer med bruken av kommunasjonsmidler på nettet.

Det ytterst passende bildet fant jeg her: http://www.flickr.com/photos/bigcabo/3934056178/ ,  og jeg synes det beskriver godt hva jeg føler noen ganger. Det hadde på noen måter vært mye enklere å ikke bli sittende foran dataskjermen hvis ikke disse kommunikasjonsformene eksisterte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar