Den gjennomsnittlige personen får 2,459,808,394 sekunder. Bruk dem godt!

fredag 21. mai 2010

Love Story - Taylor Swift



Musikkvideoen jeg har valgt å dele med dere er ”Love Story” med Taylor Swift. ”Love Story” er fra albuet Fearless som ble utgitt i 2008. Jeg fant ingen informasjon om hvem som har regissert videoen. Målgruppen for sangen virker å være alle som har vært forelsket og kan relatere seg til kjærlighetshistorien om Romeo og Julie. Sangen glir under sjangeren country, selv om den kanskje kan minne mer om en rolig pop-sang.


Slik jeg oppfatter det handler teksten om en jente som trekker sammenlikninger mellom sitt kjærlighetsliv og ”Romeo og Julie”. Taylor Swift synger om at hun vil rømme sammen med sin elskede og at alt han behøver å si er ja. Videre beretter hun at hun er lei av å vente på at han skal ta neste steg og at hun nesten gir opp. Men som alltid i slike eventyrhistorier tar gutten igjen jenta med storm og alt ender i fryd og gammen.

I starten av filmen ser vi en gutt og en jente som møter hverandre for i skolegården for første gang. De blir umiddelbart tiltrukket av hverandre, og jenta begynner å sammenlikne historien deres med de velkjente skikkelsene. Gjennom hele videoen utspiller sangteksten seg på skjermen, og historien blir fortalt sammenhengende. Tilnærmet alle vesentlige detaljer kommer frem i musikkvideoen og gjør den til en slags kortfilm. Hvis du ser på sangteksten, som ligger her, kan du se at innholdet i teksten stemmer godt overens med historien som blir fortalt i videoen.

I videoen møter vi personene som skal forestille Romeo og Julie, i tillegg til hovedpersonene i ”virkeligheten”. Artisten deltar selv i musikkvideoen og spiller rollen som Julie og den betatte jenta. Den ”virkelig” verden foregår etter hva jeg ser på en high school, kanskje også muligens et college. Mens når Taylor synger om Romeo og Julie er handlingen satt til deres tid med autentiske detaljer og stemning. Miljøskildringene passer veldig godt overens med sangteksten og jeg føler at teksten og det visuelle delvis flyter over i ett.

Skaperne bak musikkvideoen har brukt referanser ”Romeo og Julie” og ”The Scarlett Letter”. At Taylor sier selv at hun skrev denne sangen basert på et komplisert forhold hun hadde med en gutt, og at alle vil ha en kjærlighetshistorie som ender med at den andre parten ikke bryr seg om noe annet enn at han/hun elsker deg.

Det jeg kan se av filmatiske virkemidler er at fokuset omtrent hele tiden er på detaljene som er vesentlige for å få frem sammenhengen mellom bilde og tekst. Og når detaljene ikke er i fokus, er det sangeren som er det for å understreke hvem som er artisten.

Det som fanger oppmerksomheten min er at sang og bilde er så godt komponert sammen. Alle hendelser i musikkvideoen gir mening i forhold til hva sangen omhandler. Videoen understreker sangen veldig godt, og jeg synes at den har en bra balanse mellom fokuset på artisten og selve historien som sangen formidler. ”Love Story” er en typisk Taylor Swift sang hvor hun synger om ung kjærlighet, derfor synes jeg den stemmer bra i forhold til imaget hennes. Jeg valgte denne musikkvideoen fordi det først og fremst er en veldig fin sang som jeg liker godt, men like mye fordi jeg liker Taylor Swift sine musikkvideoer og synes de er behagelige å se på.

(Musikkvideoen er embedded fra Youtube)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar