Den gjennomsnittlige personen får 2,459,808,394 sekunder. Bruk dem godt!

mandag 14. desember 2009

Filmanmeldelse: Flammen og Citronen

"Flammen og Citronen" en dansk krigsfilm fra 2.verdenskrig. Vi befinner oss på slutten av okkupasjonen, nærmere bestemt i 1944, og vi følger to dyktige motstandshelter fra Danmark. De jobber for en av de mest kjente motstandsgruppene i Danmark, som gikk under navnet Holger Danske. "Flammen" og "Citronen" er kodenavnene til hovedpersonene, som for øvrig er spilt av Thure Lindhardt og Mads Mikkelsen. De er drevne motstandsarbeidere som likviderer de som driver med sabotasje virksomhet, hovedsakelig danske medborgere som hjelper og samarbeider med nazister. De dreper kaldblodig og på ordre fra overordnede i organisasjonen de jobber for. Det blir satt lite spørsmål til ordrene de får, og etter hvert som krigen setter dype spor i karakterene blir de tvunget til å ta et oppgjør med det de driver med og om det virkelig er det beste for fedrelandet.

”Flammen og Citronen” er regissert av Ole Christian Madsen og produsert av Nimbus Film Productions. Filmen varer i litt over 2 timer, men du glemmer tiden når du ser på fordi du blir så dratt inn i handlingen.

Det er ikke bare fokus på det rent historiske, men også følelseslivet til hovedpersonene og hvordan krig påvirker personene som medvirker i den. Dette resulterer i en del sterke scener med fantastiske skuespillerprestasjoner. Du føler virkelig at du er på 1940-tallet med troverdige kulisser og karakterer. Det tekniske i filmen virker veldig bra sett gjennom mine øyne og det var mange bra effekter. Som alle krigsfilmer er stemningen i filmen dyster og dramatisk og speiler en verden som virker helt surrealistisk for oss, en verden i krig. En krig setter hele tilværelsen på hodet og forandrer personene og samfunnene som er involvert. I krig og kjærlighet er alt lov, og denne filmen omhandler begge deler. Både karakterene i filmen og seeren av filmen blir nødt til å ta standpunkt i disse vanskelige temaene hvor det er lett å trå feil. Alt i alt en fantastisk film som er verdt å få med seg, uansett om du er interessert i 2.verdenskrig eller ikke.

(Bildet er tatt herfra: