Den gjennomsnittlige personen får 2,459,808,394 sekunder. Bruk dem godt!

torsdag 12. november 2009

Hvor ville vi vært uten norskfaget?


De aller fleste norske elever får norsk inn med morsmelken, så skulle man da tro at det er nødvendig å lære norsk på skolen? Burde man ikke kunne sitt eget språk allerede? Vel, sannheten er at det er en del som hverken snakker eller skriver bra norsk. (Ikke at alt vi lærer i norskfaget er å grammatikk, på langt nær!) Jeg sier ikke at det ikke er nyttig, for det er det så absolutt, men man blir litt lei av å sitte å repetere hva et substantiv er hele barneskolen.. Satt det kanskje litt på spissen her, men litt overdrivelser er på sin plass i et aldri så lite halvironisk blogginnlegg.
Men man lærer jo som sagt ikke bare kjedelige og unyttige ting i norsken! Jeg kan jo riktignok prate og skrive norsk, men hvis ikke jeg hadde lært de forskjellige sjangrene på skolen hadde jeg ikke hatt sjangs i havet til å produsere en bra tekst uansett hvor stort ordforråd jeg hadde hatt og hvor flink jeg hadde vært til å bygge opp setninger. Tekst trenger jo struktur.
Så uten norskfaget hadde jeg nok ikke kommet så langt!

Blogging er ikke et helt nytt konsept for meg. Dette er vel den tredje bloggen min tror jeg, men det er første gang jeg har en norskblogg. Så det kan bli spennende. Hurra for en annerledes og morsom norskoppgave!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar